Racestuff - Racing, Bilar & Motorer

Så byter du hydraulslang säkert

Kommer ni ihåg den gamla reklamen där de säger något i stil med "Jag är inte bara tandläkare, jag är mamma också"? Lite så är det med oss som tävlar med bilar. De allra flesta av oss har inte detta som ett heltidsjobb utan som en hobby, en ganska dyr hobby dessutom. För att kunna flytta på tunga saker som motorblock och chassin som blivit skrot så har jag köpt en frontlastare, och den har massor av hydraulslangar som klarar högt tryck. Ibland går de sönder, och behöver bytas ut. Här tänkte jag berätta om hur man gör det på ett sätt som inte skadar varken dig, fordonet eller naturen. 

Byt innan de går sönder

Mitt första, och kanske bästa tips, är att byta ut hydraulslang när de börjar se slitna ut på utsidan. Då slipper du få en oljefontän hemma. För att byta gör du såhär.

  • Spärra eller sänk ner delar som kan falla ner, som skopa eller gafflar. Du vill inte ha dem i huvudet när du jobbar och du vill inte skada någon annan. 
  • Öppna ventil för att släppa på trycket i systemet. Du hittar placering i instruktionsboken. 
  • Ställ ett uppsamlingskärl under den slang du ska byta för att inte få oljespill på marken.
  • Byt slangen. Det är bara att skruva loss, och sedan skruva fast den nya. 
  • Kör maskinen så avluftar den sig själv. Och glöm inte att kolla oljenivå, speciellt om du kört sönder en slang.

Svårare än så är det inte att byta hudraulslang!

8 Feb 2024